Digitalisoituvan kaupan kurssi opettaa ymmärtämään miten kauppa muuttuu
Digitaalisuus on läsnä kaikkialla. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun tarjoamalla Digitalisoituvan kaupan kurssilla perehdytään digitaaliseen murrokseen ja sen vaikutuksiin kaupan alalle. Erityisenä mielenkiinnon kohteena kurssilla on digitaalisen murroksen eli transformaation vaikutusten tarkastelu asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Markkinointitieteeseen pohjautuva opintojaksomme auttaa kaupan alan toimijoita kehittämään tämän ymmärryksen valossa markkinoinnin ja myynnin strategioita.
Kurssilla käsittelemme digitalisaatiota kolmesta eri tulokulmasta: 1) kaupan strategian näkökulmasta, 2) kaupan alan markkinoinnin näkökulmasta ja 3) asiakkaiden ostokäyttäytymisen näkökulmasta. Käymme kurssilla läpi sekä strategisen että taktisen tason asioita, joita kaupan alan toimijat kohtaavat toteuttaessaan digitaalista markkinointia.
Kurssimme pohjautuu digitaalisen markkinoinnin tuoreeseen kirjallisuuteen ja kytkeytyy vahvasti käytäntöön. Kurssin alussa opiskelijat osallistuvat Vähittäiskaupan tutkimussäätiön ja Kaupan Liiton järjestämään Kaupan Tutkimuspäivään 2022: Kaupan Suunta https://vkts.fi/kaupan-tutkimuspaiva/
Kaupan tutkimuspäivä auttaa opiskelijoita ymmärtämään minkälaisten muutosten parissa kaupan alan toimijat työskentelevät ostamisen muuttuessa. Sosiaalisen median merkitys ja rooli ostamisessa, toisten käyttäjien arviot, lisääntyvä ekologisuus ja brändien ja tuottajien suorat jakelutiet loppuasiakkaille ovat muuttaneet merkittävällä tavalla kaupan toimintamalleja. Tutkimuspäivässä kuullaan puheenvuoroja miten tähän kauppa on reagoinut ja mihin olemme jatkossa menossa.
Tutkimuspäivän jälkeen kurssin opetuksesta vastaavat Jyväskylän yliopiston markkinoinnin opintosuunnan professorit Heikki Karjaluoto ja Outi Uusitalo, apulaisprofessori Joel Mero ja yliopistotutkija Mika Skippari. Lisäksi kurssilla kuullaan kahden väitöskirjatutkijan luennot liittyen vaikuttajamarkkinointiin (Tiia Huttula) ja ruoan verkkokauppaan (Olli Tyrväinen).
Professori Karjaluoto luennoi digitalisaation tuomasta muutoksesta markkinointiin. Apulaisprofessori Mero luennoi digitaalisen markkinointiviestinnän strategioista ja taktiikoista kaupan alalla. Professori Uusitalo luennoi digitalisaation tuomista muutoksista ostopaikkoihin ja kanaviin. Yliopistotutkija Mika Skippari käsittelee luennollaan digitaalisen transformaation aiheuttamia muutoksia vähittäiskaupan yritysten toimintaympäristöön ja sen aiheuttamia vaatimuksia yritysten strategiselle päätöksenteolle.
Tervetuloa mukaan oppimaan digitaalista markkinointia!
Kirjoittajat: Heikki Karjaluoto, Jyväskylän yliopiston markkinoinnin opintosuunnan professorit Heikki Karjaluoto ja Outi Uusitalo, apulaisprofessori Joel Mero ja yliopistotutkija Mika Skippari.