Digitaalinen kauppa käytännössä – arjen konkretiaa ja aitoja kauppiaita
Liiketoiminnassa on oikeasti vain yksi tärkeä kysymys: Miksi asiakkaat ostaisivat meiltä? Digitaalisessa kaupassa yrityksen kyky vastata tähän kysymykseen on vieläkin tärkeämpää, koska vertailu ja vaihtaminen on niin helppoa.
Tätä varten kaikkien tulee aidosti tunnistaa omat kilpailuedut sekä luoda niistä iskevä ja toimiva asiakaslupaus. Näiden määrittelyssä taas kaiken lähtökohta on aito asiakasymmärrys; ei enää myydä kaikkea kaikille, vaan tunnistetaan omat asiakkaat ja heidän asiointimotiivinsa. Ja lopulta asiakaskokemus ratkaisee kaiken, eli menestyykö kauppa vai ei.
Digitaalinen kauppa käytännössä -kurssilla käydään läpi menestyvän verkkokaupan tärkeimmät tekijät. Puhutaan verkkokaupan eri kanavista, tuote- ja sisältöstrategiasta sekä todella paljon asiakkaista. Kun oman konseptin raamit ovat kunnossa, niin sitten aloitetaan asiakashankinta, johdetaan ulkoista- ja sisäistä ostopolkua, valitaan tuotteet, puhutaan laadukkaan sisällön tärkeydestä sekä otetaan selvää, missä se verkkokaupan myynti oikeasti tapahtuu?
Kaikki verkkokaupan perustajat miettivät, mikä olisi hyvä verkkokauppa-alusta ja mitä sen valinnassa pitäisi ottaa huomioon? Teknologiaosuuden jälkeen käydään läpi verkkokaupan ns. palvelukokemus eli tilaus-toimitusprosessi sisältäen maksutavat, logistiikan eri ulottuvuudet sekä asiakaspalvelun neljä eri roolia. Lisäksi kurssilla perehdytään analytiikan keskeisimpiin kohtiin sekä tiedolla johtamiseen kaupan arjessa.
Koulutuksen vetäjänä toimii digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsama, mutta kurssin parasta antia ovat varmasti lukuisat vierailevat verkkokauppiaat. Luvassa on puheenvuoro mm. Fazerilta, Finnish Design Shopilta, Discmanialta, Dermoshopilta jne. Opintojaksolla tärkeässä roolissa on myös ryhmätyö. Kurssin oppien pohjalta opiskelijat perustavat pienryhmissä oman mielikuvitusverkkokaupan sekä sille tärkeimmät strategiset valinnat ja menestystekijät. Parhaat työt pääsevät mukaan suureen ”Shark Tank” finaaliin, jossa parhaat palkitaan.
Blogikirjoituksen kirjoittajan ja opintojakson vetäjän esittely:
Leevi Parsama (Digital Commerce Specialist, Experience Commerce Finland) on digitaalisen kaupan asiantuntija, joka tunnetaan kotimaisen verkkokaupan vahvana vaikuttajana. Hän on henkilökohtaisesti tavannut yli 500 suomalaista verkkokauppaa, joten hän tuntee kotimarkkinan paremmin kuin kukaan muu. Lisäksi hän on tutustunut verkkokauppamarkkinaan USA:ssa, Kiinassa, Venäjälle sekä eri puolilla Eurooppaa. Tällä hetkellä Leevi toimii asiantuntijana Business Finlandin uudessa nelivuotisessa Expericence Commerce -ohjelmassa, jonka tavoitteena on tehostaa suoraan kuluttajille myyvien yritysten (D2C – direct to consumer) kansainvälistä kasvua.
Leevi on itsekin toiminut globaalisti myyvän yrityksen verkkokauppiaana, joten markkinatuntemuksen lisäksi hänellä on paljon omakohtaista, konkreettista kokemusta alasta. Tällä hetkellä hän työstää digitaalisen kaupan strategioita suomalaisille brändeille sekä toimii johtoryhmien ja hallitusten sparraajana asiakaskokemukseen ja digitalisaatioon liittyvissä hankkeissa. Leevi on valittu myös Vuoden verkkokauppavaikuttajaksi Suomessa. Monet tuntevat hänet myös Facebookin suositun Verkkokauppiaat-ryhmän asiantuntevana ja innostavana moderaattorina.