Jakelukanavat muuttuvassa kaupan liiketoiminnassa
Ei ole itsestään selvää missä palveluita tai tuotteita tarjotaan asiakkaiden ostettavaksi. Oikeastaan tuo päätös on yksi tärkeimmistä strategisista valinnoista, joita yritykset pohtivat perustamisvaiheessa ja liiketoimintaa kehitettäessä.
Kaupan ala tarjoaa puitteita asiakkaiden ja tarjoajien kohtaamiselle, ja nuo alustat ovat jatkuvassa muutoksessa. Tämä koskee päivittäistavarakauppoja, erikoiskauppoja ja kaikkia kaupan alalla toimivia yrityksiä, jotka kehittävät fyysisiä myymälöitä sekä niihin liittyviä tai erillisiä verkkokauppoja. Siten kaupalla ja niiden taustalla toimivalla logistiikalla on keskeinen merkitys talouden menestyksen ja yhteiskunnan toimivuuden näkökulmista.
Sen vuoksi tammikuussa 2022 alkava Jakelukanavat ja kaupan ketjuliiketoiminta -kurssi on osa Kaupan liiton Digitaalisen kaupan opintokokonaisuutta. Kurssilla perehdytään muun muassa jakelukanaviin liittyviin tavoitteisiin, toimintoihin ja prosesseihin sekä erilaisiin virtoihin, joita kaupan tehokas toiminta edellyttää.
Kurssi tarjotaan ensimmäistä kertaa verkkototeutuksena ja osin uudelle kohderyhmälle. Nyt mukana on opiskelijoita eri yliopistoista, kuten myös avoimen yliopiston kautta osaamistaan kehittäviä jo työelämässä olevia ammattilaisia. Uskoisin, että kurssi tarjoaa kaikille osallistujille tuttuja teemoja sekä uutta ajateltavaa hyödynnettäväksi opinnoissa ja työelämässä.
Tervetuloa mukaan siis! Ilmoittautuminen on jo auki.
Kirjoittaja: Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun tutkijatohtori ja jakson vastuuopettaja Timo Pohjosenperä.