Vastuuopettajan näkökulma: opiskelijoiden motivaatio näkyy suoritusprosenteissa ja erinomaisissa arvosanoissa
Toimintaympäristö on kokenut melkoisen myllerryksen niin hankintasektorilla kuin toimitusketjuissa sen jälkeen, kun Digitaalisen kaupan opintokokonaisuutta ryhdyttiin Kaupan liiton ja yhteistyöyliopistojen kanssa rakentamaan kolmisen vuotta sitten. Covid-19 -pandemia ja sota Euroopassa ovat paitsi muokanneet suomalaisten kaupan alan yritysten hankintaketjuja, niin myös entisestään korostaneet niiden riskienhallinnan ja toimitusketjujen rahoituksen merkityksen ymmärtämistä yritysten toiminnan jatkuvuuden ja menestymisen edellytyksinä.
Digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden toinen toteutusvuosi on tätä kirjoitettaessa, helmikuussa 2023, hyvässä vauhdissa. Opintokokonaisuuden aloittanut LUT-kauppakorkeakoulun opintojakso ’Hankintatoimen ja toimittajasuhteiden johtaminen kaupan alalla’, on nyt viety onnistuneesti läpi kaksi kertaa. Opintojakso perustuu professoreiden Anni-Kaisa Kähkönen, Veli Matti Virolainen, Katrina Lintukangas ja Jukka Hallikas teemoihin ja tutkimusalaan. Vastuuopettajan näkökulmasta yhteistyö useiden kanavien kautta kurssille tulleiden opiskelijoiden kanssa on sujunut hyvin, mistä kiitokset paitsi opiskelijoille, niin myös Kaupan liiton, yhteistyöyliopistojen sekä avointen yliopistojen opintohallintojen henkilökunnalle. Opiskelijat ovat olleet opiskeluun motivoituneita ja tulokset ovat olleet sen mukaisia: pilottivuonna 2021 opintojakson aloittaneista opiskelijoista 89 (95,7%) suoritti kurssin loppuun ja pääosa heistä erinomaisin arvosanoin. Toisena toteutusvuotena eli syksyllä 2022, opintojakson suoritti loppuun 82 opiskelijaa eli 97,6% aloittaneista, ja edelleen erinomaisin tuloksin.
LUT-kauppakorkeakoulussa Moodle-oppimisalustalla täysin verkossa suoritettavia opintojaksoja on kehitetty jo aiemmin, ja ne ovat olleet osa opetusportfoliotamme jo ennen pandemiaa. Siten uuden, hankintatoimen eri osa-alueita yhdistävän opintojakson rakentaminen Moodle-pohjaiseksi verkkokurssiksi ei ollut opetustiimillemme aivan uusi asia, minkä johdosta suurempia yllätyksiä ei tullut eteen myöskään avoimen yliopiston opiskelijoiden (usein Kaupan liiton jäsenyritysten henkilöstöä) ja yhteistyöyliopistoista tulleiden tutkinto-opiskelijoiden integroimisessa opintojaksolle.
Saadun opiskelijapalautteen perusteella olemme lisänneet yritysesimerkkejä opetusvideoillamme sekä pyrkineet lisäämään entistä enemmän kaupan näkökulmaa yritysesimerkeissä.
Opiskelijapalaute opintojaksostamme on ollut rakentavaa ja pääasiassa positiivista. Hankintatoimen ja toimittajasuhteiden johtamisen opintojaksolla on pyritty käytännönläheisyyteen, mutta samalla myös lisäämään ymmärrystä käytänteiden taustalla vallitsevista tutkimukseen perustuvista lainalaisuuksista, mikä selkeyttää kokonaiskuvaa hankintatoimesta ja toimittajasuhteista sekä niiden johtamisesta. Saadun opiskelijapalautteen perusteella olemme lisänneet yritysesimerkkejä opetusvideoillamme sekä pyrkineet lisäämään entistä enemmän kaupan näkökulmaa yritysesimerkeissä. Opintojakso on suomenkielinen, mutta koska toimitusketjut ovat globaaleja, niin käytännöllisyyden näkökulmasta aihepiirin terminologia on pyritty esittämään opetusmateriaaleissa myös englanninkielisenä. Lisäksi koko Digitaalisen kaupan opintokokonaisuudelle ollaan yliopistojen kesken yhteisesti suunnittelemassa kokoavaa oppikirjaa, mitä myös opiskelijapalautteissa on toivottu.
Lisäksi koko Digitaalisen kaupan opintokokonaisuudelle ollaan yliopistojen kesken yhteisesti suunnittelemassa kokoavaa oppikirjaa, mitä myös opiskelijapalautteissa on toivottu.
Taustaltaan erilaisista opiskelijoista muodostuvaa verkkopohjaista opintojaksoa on mielenkiintoista opettaa ja ohjata. Osa opiskelijoista on jo hankintojen parissa työskenteleviä kaupan alan ammattilaisia, joiden käytännön kokemuksista opettajatkin saavat uutta näkökulmaa opetukseensa kurssin keskustelufoorumien kautta. Toisaalta käytäntö on osoittanut, että erityisesti verkko-opetuksessa ohjeistusten on oltava tavanomaistakin yksityiskohtaisempia, viestinnän täsmällistä, oikea-aikaisia ja toistuvaa. Opetustiimin näkökulmasta on palkitsevaa ja samalla myös haastavaa opettaa hankintatoimen eri osa-alueita niin, että opiskelijoiden esitietojen erilaisista tasoista riippumatta opintojaksolle asetetut tavoitteet saavutetaan. Tulosten ja opiskelijapalautteen perusteella olemme tässä onnistuneetkin.
Kirjoittaja on KTT Sirpa Multaharju, LUT-kauppakorkeakoulun opintojakson opetustiimin koordinaattori ja vastuuopettaja.