Brändikokemus kilpailuedun lähteenä
Kaupan alan kilpailu on entistä enemmän brändien ja asiakaskokemusten välistä kilpailua. Tampereen yliopiston opintokokonaisuuteen tuottamalla “Brand Experience in Retailing” -opintojaksolla perehdytään brändien merkitykseen kaupan alalla, ja siihen miten erinomaisia asiakaskokemuksia luodaan monikanavaisesti.
Digitalisaatio luo sekä mahdollisuuksia että haasteita erinomaisten asiakaskokemusten johtamiseen. Parhaimmillaan digitaaliset ratkaisut luovat asiakkaalle erityistä arvoa, joka toimii kilpailuedun lähteenä. Pahimmillaan epäonnistunut digitaalinen kohtaaminen tuhoaa asiakkaan kokemaa arvoa ja rikkoo suotuisan brändimielikuvan. Myös fyysisten asiakaskohtaamisten rooli on murroksessa. Kasvokkaisen vuorovaikutuksen, kehollisten ja esteettisten elämysten ja empaattisen asiakaspalvelun rooli asiakaskokemuksissa on kuitenkin myös jatkossa tärkeä. Ymmärtääkseen näitä kriittisiä asiakkaan ja yrityksen välisiä kohtaamisia ja niiden roolia brändin ja asiakaskokemuksen johtamisessa, yritysten tulee tarkastella liiketoimintaansa asiakkaan näkökulmasta.
Englanninkielisellä, mutta myös suomeksi suoritettavissa olevalla “Brand Experience in Retailing” -opintojaksolla perehdymme keskeisiin asiakaslähtöisen liiketoiminnan käsitteisiin, jotka jokaisen kaupan alalla toimivan tulisi tuntea. Keskitymme mm. asiakaskokemuksen rakentumiseen ja johtamiseen eri kohtaamispisteissä asiakaspolun varrella, sekä siihen, miten brändipääomaa voidaan johtaa kaupan alan yrityksissä kohti asiakasuskollisuuden vahvistamista. Tänä päivänä vahva kaupan alan brändi voi rakentua esimerkiksi asiakkaille merkityksellisten arvojen ja asiakasyhteisöjen kautta.
Opintojaksolla teoreettinen ymmärrys ja tutkimustieto yhdistetään yritysmaailman käytännön esimerkkeihin: kurssille on tuotettu teoriasisältöä elävöittävää videomateriaalia yhteistyössä Tampereella toimivien kaupan alan yritysten kanssa. Näiden esimerkkien kautta opiskelijat pystyvät konkretisoimaan oppimaansa ja tunnistamaan, mitä brändikokemusten strateginen kehittäminen käytännössä tarkoittaa.
Kurssin opetuksesta vastaa Palvelujen ja kaupan tenure track -professori Elina Närvänen yhdessä Tampereen yliopiston asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmän kanssa ( https://research.tuni.fi/markkinointi/ ). Lämpimästi tervetuloa!
English: The “Brand Experience in Retailing” course offers students key theoretical and practical insights on the importance of brands and customer experiences in retailing. Competition in the retailing sector is intensifying and success is increasingly about building attractive brand experiences for customers, taking into account both digital and physical touchpoints throughout the customer journey. The course is taught by Associate Professor Elina Närvänen, together with the Customer-Oriented Marketing Research Group at Tampere University. It also contains videos made in collaboration with local retailers that bring the theoretical concepts to life. We welcome all students to attend the course!”
Kirjoittajat: Elina Närvänen, palvelujen ja kaupan tenure track -professori, Tampereen yliopisto (& Roosa Luukkonen, väitöskirjatutkija & kurssin koordinaattori, Tampereen yliopisto.