Vastuuopettajan näkökulma: vuorovaikutteinen Digitalisoituva kauppa -kurssi houkuttelee opiskelijoita ympäri Suomen
Digitaalisen kaupan opintokokonaisuuteen sisältyvä Digitalisoituva kauppa -kurssi on nyt järjestetty kaksi kertaa (alkuvuodesta 2022 ja 2023) Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun toimesta. Ensimmäisenä vuonna kurssikokonaisuuden vastuuopettajana toimi professori Heikki Karjaluoto ja toisena vuonna itse sain kunnian ottaa vetovastuun kurssin toteutuksesta. Kurssiopetuksesta ovat lisäksi vastanneet professorit Outi Uusitalo ja Joel Mero, yliopistonopettaja Tiina Kemppainen, yliopistonopettaja Olli Tyrväinen sekä väitöskirjatukija Tia Huttula. Opetusvastuun jakaminen usean opettajan kanssa on toiminut erittäin hyvin, ja opiskelijatkin ovat tykänneet, kun luennoitsijat ovat vaihdelleet kurssin aikana.
Kurssilla pureudutaan kaupan alan digitalisaatioon kolmesta näkökulmasta:
1) digitalisaatio kaupan alan strategiassa 2) digitalisaatio kaupan alan markkinoinnissa ja 3) digitalisaatio kaupan alan ostokäyttäytymisessä.
Kurssilla käydään läpi sekä strategisen että taktisen tason asioita, joita kaupan alan toimijat kohtaavat implementoidessaan digitaalista markkinointia. Olemme pyrkineet tarjoamaan mahdollisimman laaja-alaisen kattauksen eri teemoja, kuten digitaalinen disruptio, digimarkkinoinnin strategiat, asiakaskäyttäytyminen digitaalisessa kaupassa, vaikuttajamarkkinointi, ruoan verkkokauppa ja asiakaskokemus digitaalisessa kaupassa.
Kurssi on toteutettu verkkokurssina, joka on koostunut pääosin verkon kautta toteutetuista live-luennoista ja muutamasta luentotallenteesta. Kurssin suoritukseen on kuulunut myös osallistuminen Kaupan tutkimuspäivään helmikuun alussa, mistä opiskelijat ovat erityisesti tykänneet. Tutkimuspäivä on ajoittunut mukavasti juuri kurssin alkuun, joten sieltä olemme saaneet mukavan startin kurssille, ja olemme voineet palata kurssin aikana Tutkimuspäivillä käsiteltyihin teemoihin. Suurkiitokset Kaupan liitolle tämän yhteistyökuvion mahdollistamisesta!
Kurssin suosio on ollut kahtena ensimmäisenä vuonna ilahduttavan suurta, ja suunta näyttää olevan ylöspäin. Ensimmäisenä vuonna (2022) kurssille ilmoittautui noin 90 opiskelijaa, joista lopulta reilut 60 suoritti kurssin. Tänä vuonna (2023) ilmoittautuneita olikin sitten jo reilut 120, joista lopulta kurssisuorituksen teki 90 opiskelijaa. Selkeästi suurin osa opiskelijoista tuli Jyväskylän ja Tampereen yliopistoista, mutta erityisen ilahduttavaa on ollut se, että opiskelijoita on tullut runsaasti kaikista viidestä yhteistyöyliopistosta. Opiskelijat ovat keskimäärin suoriutuneet kurssista erinomaisesti: arvosanojen keskiarvo on ollut noin 4 (1–5 asteikolla).
Uskomme, että opiskelijat hyötyvät suuresti vaihtaessaan ajatuksia eri yliopistoista tulevien kollegoiden kanssa.
Opiskelijoiden hyvä suoriutuminen kurssilla on näkynyt opiskelijoiden aktiivisuutena ja motivoituneisuutena kurssilla. Olemme pyrkineet runsaaseen vuorovaikutukseen, vaikka kyseessä onkin verkkokurssi. Jokaisella luennolla olemme pitäneet 1–2 ryhmäkeskustelua ja pyrkineet aktivoimaan muutoinkin opiskelijoita ottamaan kantaa ja vaihtamaan mielipiteitä asioista. Näemme tämän vuorovaikutuksen erityisen tärkeänä tällaisella kurssilla, jossa opiskelijoita kerääntyy yhteen monista eri yliopistoista. Uskomme, että opiskelijat hyötyvät suuresti vaihtaessaan ajatuksia eri yliopistoista tulevien kollegoiden kanssa. Iloksemme olemme myös saaneet positiivista palautetta opiskelijoilta kurssin vuorovaikutuksellisuudesta.
Yleisesti ottaen kurssipalaute on kumpanakin vuonna ollut erinomaisella tasolla. Vuorovaikutteisuuden lisäksi opiskelijat ovat nostaneet erityisesti esiin Kaupan Tutkimuspäivän osallistumisen, luennoilla käsitellyt case-esimerkit ja mahdollisuus itsenäiseen työskentelyyn, kun kaikki luennot ovat olleet jälkikäteen katsottavissa tallenteilta.
Toki kurssilla on nähtävissä kehityskohteitakin. Päällimmäisenä tulee mieleen luentosisältöjen ajoittainen päällekkäisyys, mikä toki on luonnollista, koska aihepiirit nivoutuvat hyvin läheisesti yhteen ja pohjautuvat monesti samoille digimarkkinoinnin viitekehyksille ja teorioille. Opiskelijoille tämä on näkynyt samojen asioiden toistamisena, mutta toisaalta vanhan sanonnan mukaan kertaus on opintojen äiti. Myös kurssin hallinnoiminen aiheuttaa omia hankaluuksia, kun pitää yhteensovittaa eri yliopistojen järjestelmät ja tietohallinto kurssi-ilmoittautumisten ja opintomerkintöjen hoitamisessa. Mutta tästäkin olemme selvinneet ilman suurempia kolhuja.
Mika Skippari (FT, dosentti) työskentelee yliopistotutkijana Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa.
Kuva: Jyväskylän yliopisto