Digitalisoituneessa liiketoimintaympäristössä korostuvat asiakasymmärrys ja ratkaisukeskeinen myynti
Digitalisoituminen uudistaa myynnin ja myynnin johtamisen roolia kaupan alalla. Uudistusten myötä on kasvanut tarve entistä syvemmälle ymmärrykselle sekä kuluttajien että ammattiostajien tarpeista. Itä-Suomen yliopiston opintokokonaisuuteen tuottama opintojakso ”Sales and buyer behavior in Retailing” tarjoaa perustiedot myynnin ja myynnin johtamisen suunnitteluun ja implementointiin sekä ostokäyttäytymisen analysointiin digitalisoituneessa liiketoimintaympäristössä.
Kaupan ala on kokenut viime vuosikymmenten aikana suuria muutoksia, ja digitalisaatio on ollut yksi keskeisin muutosten aiheuttaja. Lisäksi koronapandemia on koetellut niin kaupan alaa kuin muita liike-elämän sektoreita. Pandemia on asettanut yritykset uudenlaisten, jopa dramaattisten, haasteiden eteen ja luonut epävarmuutta liiketoimintojen ylle. Lisäksi se on nopeuttanut digitalisaation vaikutuksia myynnin ja myynnin johtamisen alueella, joista esimerkkeinä sosiaalisen median roolin vahvistuminen osana myyntiprosessia sekä tekoälyä hyödyntävien ratkaisujen käyttöönotto asiakkuuksien johtamisessa.
Kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut merkittävästi myynnin digitalisoitumisen myötä; tänä päivänä kuluttaja on tietoisempi ja tarkempi tuotteen tai palvelun ominaisuuksista ja hintatasosta, hän on kärsimättömämpi ja odottaa ratkaisuja ja tuloksia. Kaupan alan näkökulmasta vaaditaan entistä kuluttajalähtöisempää ja asiakasorientoituneenpaa myyntiä ja myynnin johtamista, jossa korostuu laaja-alainen asiakasymmärrys. Muuttunut ympäristö vaatii kaupan tarjonnalta ja myynniltä joustavuutta, ja kykyä tarjota yksilöllisiä kokemuksia ja elämyksiä.
Digitaalisen kaupan opintokokonaisuuteen kuuluva Sales and Buyer Behavior in Retailing -kurssi käsittelee yllä kuvattuja toimintaympäristön muutoksia ja muutoksen aiheuttamia haasteita sekä mahdollisuuksia keskittyen erityisesti kaupan alaan. Keskustellessamme kaupan ammattilaisten kanssa pula nykyaikaisista myynnin ja ostamisen ammattilaisista on noussut toistuvasti esiin, ja sen vuoksi Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitos tarjoaa kyseisen verkkokurssin.
Tällä ainutlaatuisella yliopistotason opintojaksolla perehdyt kaupan alan liiketoimintaympäristön keskeisiin teemoihin: myynnin ja markkinoinnin suhde ja kehittyminen, myyntistrategiat, ostokäyttäytyminen sekä kansainvälinen myynti. Opit myös käyttämään työkaluja kuluttaja- ja yritysasiakassuhteiden määrittämiseen ja arviointiin. Opiskelu on joustavaa, sillä voit ilmoittautua opintojaksolle lokakuusta 2021 lähtien ja suorittaa kurssin omaan tahtiin syys- tai kevätlukukauden aikana.
Tervetuloa Sales and Buyer Behavior in Retailing -verkkokurssille!
Markus Raatikainen toimii projektitutkijana ja yliopisto-opettajana Itä-Suomen yliopiston kansainvälisen vähittäiskaupan ohjelmassa.