Vastuuopettajan näkökulma: Opiskelijat syventävät mielenkiinnolla ymmärrystään digitalisoituvan kaupan myyntiosaamisesta
Kaupan liiton ja yhteistyöyliopistojen yhteinen Digitaalisen kaupan opintokokonaisuus on ollut tarjolla nyt lähes kolmen lukuvuoden ajan. Jo tässä ajassa kaupan toimintaympäristö on muuttunut innovaatioiden ja teknologian, kuten tekoälyn, data-analytiikan, monikanavaisuuden ja lisätyn todellisuuden myötä, eikä kehitys näytä pysähtyvän.
Asiakkaiden saatavilla on teknologian myötä valtava määrä tietoa sekä ostospaikkojen ja -kanavien vaihtoehtoja. Tämä on muuttanut asiakkaiden ostokäyttäytymistä, lisännyt kilpailua ja kannustanut yrityksiä kehittämään uusia tapoja palvella ja sitouttaa asiakkaita. Muuttuva toimintaympäristö vaatii uusia ajattelutapoja ja kehittämistä myös kaupan alan myyntityön osalta.
Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksen opintokokonaisuuteen tarjoamalla kurssilla, Sales and buyer behavior in retailing, perehdymme myynnin rooliin digitalisoituvassa vähittäiskaupassa. Kurssilla opiskelijat tarkastelevat myyntitoimintoa myynnin roolin ja strategian kautta sekä kuluttajakäyttäytymisen, myynnin organisoinnin ja johtamisen ja kansainvälisyyden näkökulmista. Tänä kolmantenakin lukuvuonna suuri määrä opiskelijoita eri yliopistoista Suomesta ja ulkomailta sekä avoimen yliopiston kautta on osallistunut kurssille, mikä lupaa hyvää kaupan toimialalle antamalla positiivisen viitteen siitä, että vähittäiskauppa tutkimusalana ja tulevaisuuden työpaikkana herättää kiinnostusta.
Opiskelijat tulevat erilaisista elämäntilanteista ja pystyvät kurssilla määrittelemään itse opiskelunsa tahdin ja syvällisyyden.
Opintojakso järjestetään verkkokurssina, jolloin se tarjoaa joustavan tavan opiskelijoille edetä teema kerrallaan kohti kurssin lopputenttiä ja -esseetä. Tämä joustavuus on koettu hyväksi sekä yliopistojen tutkinto-opiskelijoiden että avoimen yliopiston kautta tulleiden opiskelijoiden keskuudessa; opiskelijat tulevat erilaisista elämäntilanteista ja pystyvät kurssilla määrittelemään itse opiskelunsa tahdin ja syvällisyyden. Yhteistä opiskelijoille on se, että he ovat kiinnostuneita vähittäiskaupan kehittymisestä ja myynnin roolista siinä. Tämä näkyy erityisesti kurssin loppuesseessä, jossa opiskelijat voivat vapaasti valita, mistä näkökulmasta he tarkastelevat vähittäiskaupan kenttää tieteellisten artikkeleiden valossa. Opettajana on ollut mielenkiintoista lukea vaihtelevista aihevalinnoista lähtien kestävästä kaupasta, diversiteetin merkityksestä, teknologian roolista aina tulevaisuuden vähittäiskaupan piirteisiin saakka. Opiskelijoiden kyky soveltaa oppimaansa ja heidän innostuksensa aihetta kohtaan ovat inspiroivia.
Opiskelijoiden kurssipalaute on ollut rakentavaa ja kurssia kehittävää.
Opiskelijoiden kurssipalaute on ollut rakentavaa ja kurssia kehittävää. Verkko-opiskelun helpottamiseksi kurssille on kehitetty moduulit, joissa etenemällä tieto lisääntyy pala kerrallaan ja, joiden opiskelun jälkeen opiskelijalla on mahdollisuus testata omaa osaamistaan aiheesta tekemällä oppimisympäristöön rakennetun testin. Moduulit auttavat jaksottamaan opiskelua ja samalla tarkastelemaan oman ymmärryksen ja asiantuntijuuden kehittymistä. Kurssipalautteessa on pidetty hyvänä myös sitä, että tutkimusnäkökulmat ja teoria yhdistetään liike-elämän esimerkkeihin. Tämä auttaa opiskelijoita ymmärtämään teoriaa käytännön kautta ja motivoi heitä soveltamaan oppimaansa omaan työhönsä ja tulevaisuuden urasuunnitelmiin. Koska kaupan ala kehittyy jatkuvasti, myös kurssin kehittäminen ja uuden tutkimuksen seuraaminen ja sisällyttäminen opintojaksolle on jatkuva prosessi.
Kurssin tavoitteena on lisätä ymmärrystä digitaalisen murroksen vaikutuksesta myyntityöhön ja tarjota työkaluja nykyisille ja tulevaisuuden ammattilaisille. Teknologian kehittymisen lisäksi maailmanlaajuiset trendit liittyen kestävyyteen, kiertotalouteen, tasa-arvoon ja kokemuksellisuuden arvostamiseen vaikuttavat asiakaskäyttäytymiseen, jonka ymmärtäminen on kilpailussa mukana pysymisen elinehto. Myynnin tulee tietää millaista palvelua asiakkaat toivovat sekä ymmärtää millaiset asiat kehittävät ja heikentävät oman kohderyhmän asiakaskokemusta. Asiakaskokemusta parantavia innovaatioita, kuten pikakassoja tai täysin kassattomia myymälöitä kehitetään jatkuvasti. Tätä kehitystä, joka jatkuu kohti kontaktitonta ostamista, robotiikkaa, lisättyä todellisuutta ja suoraan sosiaalisen median alustojen kautta tapahtuvaa kaupankäyntiä, sekä sen vaikutusta myyntityöhön, seuraamme mielenkiinnolla tutkimuksessa ja jälleen ensi syksynä alkavalla opintojaksolla.
Kirjoittaja on KTM Katariina Ylönen, Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden opintojakson vastuuopettaja.
Kuva: Viestintä/ UEF