Vastuuopettajan näkökulma: Opiskelijat kehittävät brändikokemuksia Tampereen yliopiston verkkokurssilla
Brändikokemusten kehittämisessä yhdistyvät useat kaupan alaan tällä hetkellä merkittävästi vaikuttavat trendit, kuten digitalisaatio ja teknologian kehitys sekä vastuullisuus ja eettisyys. Erottuminen globaalista markkinasta vahvan brändin ja ainutlaatuisen asiakaskokemuksen avulla on aito mahdollisuus kaupan alan toimijoille, kirjoittaa professori Elina Närvänen.
Digitalisoituvan kaupan brändikokemusten pariin sukelletaan Tampereen yliopiston englanninkielisellä opintojaksolla ”Brand experience in retailing”, joka on nyt toteutunut yhteensä kolme kertaa (keväällä 2022, 2023 ja 2024). Vastuuopettajana olen toiminut itse joka kerralla, mutta lisäksi kurssille ovat materiaalia tuottaneet professori Hannu Saarijärvi ja kauppatieteiden tohtori Sonja Sulankivi. Kyseessä on opiskelijoiden täysin itsenäisesti kevätlukukauden aikana suoritettavissa oleva verkkokurssi, johon sisältyy niin perinteisiä luentovideoita kuin soveltavampia case-videoitakin. Lisäksi kurssi sisältää tieteellisiä artikkeleita ja muuta materiaalia kurssin aiheista.
Brand Experience in Retailing – opintojakso on jaoteltu moduuleihin, jotka pohjautuvat asiakaskokemuksen teoriaan – ennen ostoa tapahtuviin, oston aikana tapahtuviin ja oston jälkeen tapahtuviin asioihin. Sisällöt integroivat yhteen niin asiakaskokemustutkimusta kuin bränditutkimustakin ja esimerkit ovat ajankohtaisia kaupan alan esimerkkejä. Vaikka opintojakso kuuluu Digitaalisen kaupan opintokokonaisuuteen, täysin ei ole unohdettu myöskään esimerkiksi fyysistä ostoympäristöä ja sen roolia brändin rakentamisessa. Esimerkiksi asiakasyhteisöt tuodaan yhtenä keskeisenä teemana esiin kurssilla, osana asiakasuskollisuuden rakentamista.
Opintojakso on suunniteltu opetusmuodoiltaan joustavaksi ja taustaltaan erilaisia opiskelijoita huomioivaksi. Kurssille onkin osallistunut niin vaihto-opiskelijoita kuin perustutkinto-opiskelijoita ja avoimen yliopiston opiskelijoitakin. Kurssin toteutus on ollut opettajan kannalta antoisa. Alun panostukset laadukkaisiin opetussisältöihin ja niiden päivittäminen ajankohtaisin teemoin on osoittautunut toimivaksi tällä kurssilla. Kurssilla oppiminen perustuu paljolti opiskelijoiden omaan aktiivisuuteen ja omaehtoiseen perehtymiseen. Tällöin riskinä on aina se, että oppiminen jää pinnalliseksi, kun vuorovaikutusta esimerkiksi kurssin opettajan tai kanssaopiskelijoiden kesken ei ole juurikaan. Toisaalta toteutus mahdollistaa hyvin joustavan opiskelun esimerkiksi oman työn ohessa vaikkapa kaupan alalla jo toimiville henkilöille avoimen yliopiston kautta. Kurssin päättävä oppimistehtävä eli case-video, jossa opiskelijat analysoivat jotakin kaupan alan brändiä ja tarjoavat sille kehitysehdotuksia – on osoittanut, että opiskelijat ovat sisäistäneet kurssin keskeiset opit hyvin. Myös opiskelijoiden oma luovuus on tullut tehtävässä hienosti esiin. Opiskelijoiden valitsemat case-yritykset ovat vaihdelleet verkkokaupoista museoihin ja päivittäistavarasta palveluihin, osoittaen myös kaupan alan murrosta ja toimialaliukumia monin eri tavoin.
Vastuuopettajan lisäksi kurssilla on vuosittain ollut mukana toinenkin opettaja, joka on auttanut mm. kurssin käytännön kysymysten ratkaisemisessa, sähköposteihin vastaamisessa sekä opintosuoritusten arvioinnissa. Kurssi on alusta lähtien saanut paljon positiivista palautetta opiskelijoilta, mutta sitä on kuitenkin kehitetty edelleen esimerkiksi ohjeistusten täsmentämisen ja uusien luentosisältöjen avulla. Uusimpana näistä on KTT Sonja Sulankiven kestävän kehityksen teemoihin kaupan alalla keskittyvä luento vuoden 2024 kurssialustalla.
Brändikokemusten kehittämisessä yhdistyvät useat kaupan alaan tällä hetkellä merkittävästi vaikuttavat trendit, kuten digitalisaatio ja teknologian kehitys sekä vastuullisuus ja eettisyys. Erottuminen globaalista markkinasta vahvan brändin ja ainutlaatuisen asiakaskokemuksen avulla on aito mahdollisuus kaupan alan toimijoille. Toivomme, että jakson suorittaneet opiskelijat ovat viemässä tätä sanomaa ja osaamista eteenpäin tulevissa työtehtävissään!
Elina Närvänen työskentelee professorina Tampereen yliopistossa ja toimii Brand Experience in Retailing -opintojakson vastuuopettajana digitaalisen kaupan opintokokonaisuudessa.