Miten käännämme osaajien katseet kohti kaupan alaa – digitaalisen kaupan osaamisen kehittäminen perustuu yhteistyöhön
Kaksi lukuvuotta käynnissä ollutta Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuutta kehitetään jatkuvasti vastaamaan paremmin sekä opiskelijoiden että kaupan yritysten osaamistarpeita. Opinnoissa, työssä menestymisessä ja koko alan kehittymisessä yksi avainasioista on yhteistyö erilaisten ihmisten kesken. Kaikki voivat oppia jotain toisiltaan.
Viiden yliopiston ja Kaupan liiton yhteistyössä järjestämän digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden vastuuhenkilöt kokoontuivat Helsinkiin 25.5. yhteiseen kehittämispäivään. Mukana olivat LUT-yliopistosta professori Anni-Kaisa Kähkönen ja KTT, yliopisto-opettaja Sirpa Multaharju, Itä-Suomen yliopistosta yliopisto-opettaja Katariina Ylönen, Tampereen yliopistosta professori Elina Närvänen, Oulun yliopistosta, professori Saila Saraniemi ja tutkijatohtori Timo Pohjosenperä sekä Jyväskylän yliopistosta yliopistotutkija Mika Skippari. Vastuuopettajat tapasivat kaupan alan yritysedustajia ja saivat heiltä evästyksiä ja näkökulmia opintokokonaisuuden kehittämiseen.
Kahden lukuvuoden ajan käynnissä ollut ja vähintään kevääseen 2025 valittavissa oleva digitaalisen kaupan opintokokonaisuus on ollut tervetullut lisä paitsi kaupan alan yliopistokoulutukseen myös alan yritysten jatkuvan oppimisen tukena. Kaupan alan yliopistokoulutusta on Suomessa toistaiseksi vähän, ja yliopistoyhteistyönä toteutettava digitaalisen kaupan opintokokonaisuus vastaa omalta osaltaan kaupan alan korkeakoulutuksen tarpeeseen ja luo näkyvyyttä koko kaupan alalle.
Opintokokonaisuuden vastuuopettajien ja Kaupan liiton digitaalisen kaupan valiokunnan tapaamisessa yritysedustajat nostivat esille muun muassa opintokokonaisuuden painotukset perinteisen kaupan ja digitaalisen kaupan välillä ja digitaalisuuden näkökulman huomioon ottamisen koko kaupan arvoketjussa.
Osaamista tarvitaan erityisesti asiakaskokemuksen ja konseptoinnin viemisestä verkkoon. Myös asiakaspolun johtaminen, taktinen ja somemarkkinointi kohdennetusti ja mitattavasti sekä digitaalisen tuotekehityksen johtaminen mainittiin yritysten puheenvuoroissa oleellisina osaamisalueina.
Palveluiden kehittäminen verkkoon, palvelumuotoilu, sekä erilaisten käyttöliittymien ja asiakaskokemusten rakentaminen verkossa nousevat tämän päivän ja huomisen digikaupan kilpailuedellytyksiksi ja siten olennaisiksi ominaisuuksiksi myös osaajien keskuudessa.
Analytiikka- ja dataosaaminen on kaupan digiosaajien paletissa erittäin tärkeää. Ylipäätään ymmärrys digitaalisuudesta ja sen vaikutuksesta koko arvoketjuun sekä data-arkkitehtuurin ja datankäytön mahdollisuuksien hahmottaminen ovat merkittäviä osaamistarpeita digikaupassa toimiville.
Kolme menestystekijää: yhteistyö, yhteistyö ja yhteistyö
Tulevaisuuden menestys perustuu horisontaaliseen yhteistyöhön eri alan osaajien kesken. Tämä korostuu varsinkin digikaupan menestystarinoiden luomisessa. Digitaalisen kaupan valiokunnan yritysedustajat pohtivat yhteistyökyvyn merkitystä ja sitä, voiko yhteistyökykyä ja yli tiimirajojen toimimista opettaa korkeakouluissa.
Yliopistojen edustajat muistuttivat yhteistyön olevan yliopisto-opetuksen ytimessä. Korkeakouluissa opiskelijat oppivat oman alansa ja työelämän metataitoja, joiden kanssa he siirtyvät ensimmäisiin työtehtäviinsä syventämään osaamistaan. Muun muassa kursseilla tehtävät lukuisat ryhmätyöt valmistavat työelämän tiimityöskentelyyn. Yritysedustajat myös näkivät, että nuorten diginatiivien ja kokeneempien osaajien keskusteluyhteys ja toisiltaan oppiminen on haaste koko työelämässä, ja sen vahvistamiseen olisi paneuduttava koko yhteiskunnan voimin.
Digitaalisen kaupan valiokunnan edustajat nostivat vahvasti esille jatkuvan oppimisen merkityksen; menestyäkseen digikaupan osa-alueella tarvitaan uteliaisuutta, halua oppia toisilta, kykyä innostaa muita ja jakaa omaa osaamista. Erehtyminen, virheiden tekeminen ja niistä oppiminen sekä jatkuvan muutoksen sietäminen ovat digitaalisessa kaupassa menestymisen avainasioita. On uskallettava kokeilla ja epäonnistua, jotta voi onnistua.
Sekä yliopistot että yritykset näkevät keskinäisen yhteistyönsä erittäin tärkeänä opiskelijoiden työelämävalmiuksien kannalta. Trainee-ohjelmat ovat sekä opiskelijoille että yrityksille hyödyllisiä, mutta myös yliopistokursseille on erittäin tärkeää saada yrityksistä mm. vierailevia luennoitsijoita.
Jatkuvan oppimisen kannalta on myös aivan olennaista, että yritysten henkilöstöllä olisi mahdollisuus laajentaa ja syventää osaamistaan esimerkiksi avoimen yliopiston kurssitarjonnalla. Tähän tarpeeseen myös digitaalisen kaupan opintokokonaisuus on luotu vastaamaan.
Kokonaisuutena tärkeää on saada erilaisten – uusien ja kokeneempien – osaajien katseet käännettyä kohti kaupan alaa.