Kolmen vuoden oppeja ja oivalluksia jakelukanavista ja kaupan ketjuliiketoiminnasta
Jakelukanavat ja kaupan ketjuliiketoiminta -kurssi on ollut osa Digitaalisen kaupan opintokokonaisuutta nyt jo kolmen vuoden ajan. Kyseinen opintojakso on toteutettu verkko-opintoina, mikä on tarjonnut opittavaa myös opettajalleen.
Keskeisin huomioni on, ettei verkko-opetus ole perinteisten opetuskäytäntöjen suoraviivaista siirtämistä verkkoon. Sen sijaan digitalisaation avulla on mahdollista muuttaa koko oppimisprosessi vastaamaan paremmin opiskelijoiden tarpeita ja tukemaan oppimistavoitteiden saavuttamista. Verkkototeutus tarjoaa siis täysin uusia mahdollisuuksia oppimiseen, ja oikein hyödynnettynä digitaalisuus voi parantaa opiskelijoiden oppimiskokemusta merkittävästi. Tässä riittää opittavaa ja kehitettävää vielä tuleviinkin toteutuksiin.
Verkkototeutus tarjoaa siis täysin uusia mahdollisuuksia oppimiseen, ja oikein hyödynnettynä digitaalisuus voi parantaa opiskelijoiden oppimiskokemusta merkittävästi.
Myös kurssin keskeinen sisältö – kaupan ala, digitaalinen kauppa ja logistiikka – tarjoaa jatkuvasti uutta opetettavaa. Esimerkiksi ruoan verkkokaupan kehityksessä tapahtuu vuosittain paljon. Muita erityisen ajankohtaisia teemoja ovat logistiikan kestävyysarvot sekä digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen. Näiden teemojen parissa työtä tekevien ammattilaisten on tärkeää pysyä ajan tasalla, ja verkkototeutukset antavat mahdollisuuden tarjota ajantasaista koulutusta jatkuvasti muuttuvan alan tarpeisiin. Hyvin tärkeää on siten jatkuvasti kehittää opintosisältöjä ja opetustapoja, jotta ne vastaavat kaupan ja logistiikan alojen vaatimuksiin ja tarjoavat opiskelijoille syvällistä, ajankohtaista tietoa.
Tämän vuoden kurssilla parasta olivat ryhmätöihin liittyvät tallennetut videoesitykset, jotka osoittautuivat erityisen onnistuneiksi. Videoiden avulla opiskelijat loistivat asiantuntemuksellaan, mikä puolestaan synnytti toivottua keskustelua verkkoympäristössä, jossa vuorovaikutus jää usein vähäiseksi.
Tämän vuoden kurssilla parasta olivat ryhmätöihin liittyvät tallennetut videoesitykset, jotka osoittautuivat erityisen onnistuneiksi.
Haastavaksi verkkokurssilla ovat osoittautuneet vierailuluennot, jotka muutoin ovat keskeinen osa opetustani. Vierailujen aikataulut voi olla vaikeaa saada sovitettua verkkokurssia omatoimisesti suorittavien opiskelijoiden kanssa, eivätkä kaikki vierailijat halua puheenvuoroaan tallennettavan. Tähän täytyy pohtia ratkaisuja tulevia toteutuksia varten, sillä kurssipalautteenkin perusteella vierailuluennot ovat hyvin antoisa osa opettamiani kursseja.
Erityisesti olen iloinnut opiskelijoilta saadusta palautteesta, jossa välittyy heidän innostuksensa kaupan ja logistiikan aloihin. Palautteessa mainittiin muun muassa, kuinka opiskelijat hyötyivät kurssin sisällöstä käytännön elämässä. Yksi opiskelija kertoi jopa saaneensa työhaastattelun erottumalla kurssilla hankitulla logistiikan ja liikenteen osaamisellaan. Toivottavasti vastaavan kaltaisia kokemuksia saadaan kurssin tulevillakin toteutuskerroilla.
Timo Pohjosenperä työskentelee tutkijatohtorina Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hän toimii vastuuopettajana Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuuden Jakelukanavat ja kaupan ketjuliiketoiminta -kurssilla.