Digitaalisen kaupan opintokokonaisuus toi Mian työhön aivan uudenlaista puhtia
Kuulin viime vuonna Kaupan liiton koordinoimasta Digitaalisen kaupan kokonaisuudesta ja päätin heti hakea mukaan.
Työskentelen tällä hetkellä palvelupäällikkönä palveluntarjoajan puolella eräälle suurelle suomalaiselle vähittäiskaupan verkkokaupan toimijalle ja olen toiminut verkkokauppojen parissa nyt nelisen vuotta. Digitaalisen kaupan opintokokonaisuus vaikutti mielenkiintoiselta erityisesti sen takia, että sain mahdollisuuden katsoa asioita asiakkaan näkökulmasta. Kaipasin työni tueksi juurikin tämäntyyppistä koulutusta ymmärtääkseni asiakkaiden liiketoimintaa paremmin.
Opintoni alkavat olla loppusuoralla ja täytyy todeta, että kurssit ovat käyneet aina vaan paremmiksi ja mielenkiintoisimmiksi. Viimeisimpänä olen suorittanut Tampereen yliopiston kurssit Brand experience in retailing sekä Digitaalinen kauppa käytännössä. Molemmat ovat olleet erittäin kiinnostavia ja erinomaisesti järjestettyjä kursseja (vaikka opiskelu tapahtuu etänä). Kurssit ovat olleet juuri sellaista käytännönläheistä opiskelua, mitä työni tueksi kaipasinkin. Luennoitsijat ovat olleet loistavia ja luennot täynnä käytännön esimerkkejä ja onnistumistarinoita suomalaisista brändeistä ja verkkokaupoista. Liveluentojen yhteydessä on syntynyt sopivasti keskustelua ja videoluennot taasen ovat olleet niin taidokkaasti tehtyjä, että niitä on ollut helppo seurata.
Kurssit ovat olleet juuri sellaista käytännönläheistä opiskelua, mitä työni tueksi kaipasinkin.
Omat kokemukseni digitaalisesta kaupasta ovat tähän asti rajoittuneet lähinnä omiin kokemuksiini kuluttajana sekä katsantokantaani verkkokaupan teknisen alustan toimittajan edustajana. Opintokokonaisuus ja eritoten nämä Tampereen yliopiston kurssit ovat tuoneet työhöni uudenlaista puhtia, kun olen katsellut asioita enemmän asiakkaan silmälasit päässä. Näkisin, että tämäntyyppisistä kursseista olisi hyötyä aivan jokaiselle verkkokauppojen kanssa työtä tekevälle ja eritoten meille palveluntarjoajille, jotta ymmärtäisimme paremmin asiakkaan maailmaa, kaupanteon hektisyyttä tai sitä, miten tärkeää on saada ne pienetkin yksityiskohdat verkkokaupassa kohdilleen.
Mia Suominen, Service Manager, Solteq Oyj