Anni valitsi digitaalisen kaupan opintojakson osaksi opintojaan johtamisen täydennyskoulutusohjelmassa
Reilun vuoden määrämuotoinen opiskelu töiden ohella on ollut jo iso osa arkeani ja nälkä kasvaa syödessä; kun huomasin viime elokuussa meidän sisäisessä somessa HR:n postauksen Kaupan liiton digitaalisen kaupan opintokokonaisuudesta, niin innostuin heti.
Opiskelu kannattaa aina, sen voin luvata! Tätä mantraa olen itselleni hokenut niinä hetkinä, kun tunnit vuorokaudessa meinaavat loppua kesken.
Lähdin opiskelemaan LUT:n johtamisen täydennyskoulutusohjelmassa alkuvuodesta 2021, joten systemaattinen opiskelu töiden ohella on ollut osa arkeani jo reilun vuoden ja sen lisäksi sain sovitettua kalenteriini digitaalisen kaupan opintokokonaisuudesta tammikuussa käynnistyneen Jakelukanavat ja kaupan ketjuliiketoiminta -opintojakson. Alkuun oli pieniä teknisiä haasteita saada Oulun yliopiston Moodle-ympäristö toimimaan, mutta kurssin vetäjä Timo Pohjosenperä jakoi luennot ja materiaalit käyttööni, kunnes pääsin oppimisympäristön äärelle. Alkukankeuksien jälkeen kaikki sujui loistavasti ja opintojakso soveltui mainiosti töiden ohella suoritettavaksi.
Opinnot suoritettiin etänä, sisältö oli pilkottu viikoittaisiin kokonaisuuksiin ja sisälsi sopivanmittaisia luentoja vaikka arki-iltaan sovitettavaksi. Jokaiseen kokonaisuuteen sisältyi siis paljon erilaisia materiaaleja, kuten luentovideoita, erilaisia case- ja yritysesimerkkejä sekä artikkeleita. Näihin oli helppo tutustua omassa aikataulussa, vetäjän suosituksesta otin alusta saakka selkeän viikkorytmin tutustua niihin, koska muuten materiaalia olisi ollut kahlattavaksi tenttiin melkoisesti. Kurssilla oli tentin lisäksi harjoitustyö, jossa osaavien opiskelijakavereiden kanssa perustimme kivijalkaliikkeen Oulun keskustaan.
Kurssin läpileikkaavana teemana mieleeni jäivät erityisesti kaupan liiketoiminta- ja toimintamallit ja murros niiden osalta, digitalisaatio ja kaupan kansainvälistyminen on jo muuttanut paljon ja paljon tulee varmasti vielä tapahtumaan tällä saralla. Saimme kuulla niin S-ryhmän kun Keskon osalta mielenkiintoiset puheenvuorot heidän liiketoimintamalleistaan, ja vaikka itse työskentelen S-ryhmässä on aina mielenkiintoista kuulla miten asioita kerrotaan opiskelijoille. Tutuksi tulivat niin kanavajohtaminen ja -konfliktit sekä franchising. Toisaalta logistiikkaan sukellettiin hyvin syvälle aina peruskäsitteistä varastonarvon laskemiseen, jota piti vähän harjoitella toisenkin kerran, jotta se sujuisi.
”Sain paljon oivalluksia ja ymmärrys omankin yrityksen toiminnan osalta kasvoi. Näin ihan uudella tavalla ison yrityksen kollegoiden tekemän työn sisältöä.”
Yksi mielenkiintoisimmista osioista itselleni oli saavutettavuus ja erityyppiset myymälät -kokonaisuus, luennoilla käsiteltiin myös niin asiakkaan arvoa, kun ketjukonseptin asemoitumista kuluttajalle ja valikoimarakennetta sekä tavararyhmähallinnanprosessia. Kaikki nämä olivat todella mielenkiintoista teoriaa syventämään omaa osaamista. Sain paljon oivalluksia ja ymmärrys omankin yrityksen toiminnan osalta kasvoi. Näin ihan uudella tavalla ison yrityksen kollegoiden tekemän työn sisältöä.
Olen aina ollut kiinnostunut kaupan alasta, ja päätynyt tekemään työuraa kaupparyhmän asiakkuuksien, markkinointiteknologioiden ja markkinoinnin operaation parissa. Ajatus siitä, että oppisin ymmärtämään kaupan alaa vielä syvemmin onnistui erinomaisesti tällä kurssilla. Itseasiassa kaikki opinto-ohjelmaan kootut kurssit täydentäisivät omaa osaamistani, jos vaan muiden opintojen aikataulu olisi sallinut, niin olisin ottanut koko sivuaineen tästä kokonaisuudesta. Ehkä tulee vielä se aika, niin kiinnostavan maistiaisen kursseista sain.
Kirjoittaja: Anni Sipilä, Head of marketing operations, SOK Media