Kauppa on yksi yrityssektorin suurimmista toimialoista
Jaana Kurjenoja, pääekonimisti, Kaupan liitto
Kauppa kansantaloudessa
Tiesitkö, että kauppa on yksi suurimmista toimialoista Suomessa? Kauppa on ollut suuri arvonlisän tuottaja vuosikymmenten ajan, ja 2000-luvulla kaupan osuus bruttoarvonlisäyksestä on pysytellyt 9–10 prosentissa ollen yksi suurimmista yksityisistä toimialoista.
Kaupan tuoma arvonlisä talouteen on kasvanut nopeammin kuin koko kansantalous keskimäärin. Kaupasta on siis tullut entistä tärkeämpi hyvinvoinnin luoja Suomeen. Kauppa on yksi suurimmista hyvinvointia luovista yksittäisistä toimialoista, ja sen merkitys hyvinvoinnin tuojana on kasvanut ripeämmin kuin koko kansantalous: kaupan bruttoarvonlisäyksen kasvu vuosina 2015–2019 oli 12 prosenttia, kun koko kansantalouden kasvu oli samanaikaisesti 9 prosenttia.
Kauppa luo kasvua lähes tuplaten oman kokonsa verran
Kuvioissa esitellään vähittäis- ja tukkukaupan (pl. autokauppa) jatkuvan toiminnan ja investointien kokonaisvaikutus arvonlisäykseen 2019, kun vaikutukset muiden alojen ja yksityisen kulutuksen kautta huomioidaan (Bruttoarvonlisäyksen volyymisarja, viitevuosi 2015).
Kauppa on yrityssektorin ylivoimaisesti suurin työllistäjä
Kaupan ala on yksityisten toimialojen suurin työllistäjä ja tarjoaa mahdollisuuksia myös yrittäjyyteen. Kauppa on myös suurin nuorten työllistäjä; yli viidesosa alle 25-vuotiaista työssäkäyvistä nuorista työskentelee kaupan alalla. Kaupan alalla on tarjolla hyvin monentyyppisiä työtehtäviä perusammattitehtävistä yliopistotutkintoa edellyttäviin vaativiin asiantuntija- ja esimiestehtäviin, ja niihin voi päästä useaa eri reittiä. Yleisimmin työllistytään tehtävästä riippuen sekä toisen asteen että korkea-asteen tutkinnoilla.
Digitaalinen kauppa
Digiostaminen on kasvanut nopeasti Suomessa – vain vuonna 2000 kasvu oli viime vuottakin nopeampaa. Pandemia ohjasi kuluttajia digikanaville pysyvästi ympäri maailman. Taulukossa esitellään kuluttajien digitaalisesti koti- ja ulkomailta ostamien vähittäiskaupan tuotteiden arvon vuosimuutokset1, %
Kotimainen verkko-ostaminen on vallannut markkinoita. Verkko-ostamisen kasvuvauhti ja vakiintuminen suomalaisten kuluttajien arkeen kasvattaa vaatimuksia kaupan digikehitykselle. Alla olevat kuviot esittävät arvioita kotimaasta saapuneiden ja rajat ylittäneiden digiostosten arvon jakautumisesta.
Suomalaisten eniten käyttämät verkkokaupat
Taulukot kuvaavat % digiostajista kolmen edellisen kuukauden aikana sekä ostokertojen keskiarvoa.
Tutustu Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan kokoamaan tietopakettiin:
Kauppa on yrityssektorin yksi suurimmista toimialoista