Kaupan liitto: Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus jatkuu viidessä yliopistossa
Kaupan liiton ja viiden yliopiston yhteishankkeena käynnistetty Digitaalinen kauppa- opintokokonaisuus jatkuu yliopistojen opintotarjonnassa ja on kevääseen 2025 asti yliopistojen tutkinto-opiskelijoiden ja avoimen yliopiston opiskelijoiden valittavissa. Kaupan liitto jatkaa kokonaisuuden koordinointia, ja yliopistot vastaavat jatkossakin opetuksesta. Opintokokonaisuus tukee kaupan yrityksiä kamppailussa yhä pahenevan osaajapulan kanssa.
Digitaalisen kaupan opintokokonaisuus on tarjonnut viimeisen kahden lukuvuoden ajan kauan kaivatun väylän kaupan alan osaamisen vahvistamiseen suomalaisessa koulutuskentässä. Se on kasvattanut alalle täysin uusia digitaalisen kaupan osaajia sekä kehittänyt jo alalla työskentelevien osaamista. Kaupan liitto, Itä-Suomen yliopisto, LUT-yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto ja Tampereen yliopisto käynnistivät uudenlaisen opintokokonaisuuden elokuussa 2021.
”Kauppa on yrityskentän suurin työllistäjä ja elinkeinoelämän keskeinen toimiala, jota digitalisaatio muokkaa voimakkaasti. Kaupan alan osaamistarvekartoituksissa on kuitenkin viime vuosina korostunut digitaalisen kaupan osaamisvaje, mikä kannusti yliopistoverkoston kokoamiseen ja opintokokonaisuuden käynnistämiseen”, kertoo Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi.
Vuonna 2022 julkistetun Palvelualojen osaajabarometrin perusteella lähes puolet kaupan alan yrityksistä kokee osaavan työvoiman rekrytoinnin vaikeaksi. Yleisimmäksi syyksi rekrytointivaikeuksiin nousivat puutteet osaamisessa. Myös vuonna 2022 julkaistussa Kaupan tulevaisuusselonteossa kerrotaan pk-yritysten työvoiman saatavuusongelmista ja sen vaikutuksista yrityksen kasvuun ja kehittämiseen.
”Henkilöstön osaamiseen panostaminen on yksi keino varmistaa osaavan työvoiman saatavuus. Yliopistotasoisella digitaalisen kaupan opintokokonaisuudella on suuri merkitys alan yrityksille, jotka digikaupan kasvaessa kamppailevat enenevässä määrin osaajapulan kanssa”, Kiviniemi muistuttaa.
Opiskelijamäärät ja hyvä palaute kannustavat jatkamaan
Digitaalisen kaupan opintokokonaisuutta pilotoitiin lukuvuosina 2021–2022 ja 2022–2023, jolloin kokonaisuuden tukijoina toimivat mm. Helsingin Kauppiaitten Yhdistys r.y. ja Suomen liikemiesten Kauppaopiston Säätiö.
Opiskelijoilta saatu hyvä palaute ja kokemukset sekä hyvät opiskelijamäärät kannustavat jatkamaan kokonaisuuden tarjoamista yliopistoissa. Opintojaksojen loppuun suorittaneiden opiskelijoiden määrät ovat vaihdelleet lukuvuonna 2021–2022 jaksoittain 31 ja 89 opiskelijan välillä.
Opintokokonaisuuden koordinoinnista vastaavan Kaupan liiton koulutusasiantuntija Moona Naakan mukaan kuluvan lukuvuoden lopullisia opiskelijamääriä opintojaksot loppuun suorittaneista opiskelijoista ei ole vielä selvillä, mutta ilmoittautumismääriä tarkastellessa voi havaita pientä kasvua ensimmäiseen pilotointivuoteen verrattuna.
”Opintoja ovat suorittaneet niin kandi- kuin maisterivaiheenkin opiskelijat. Jaksoille osallistuneiden opiskelijoiden määrät ovat osoittaneet, että opinnot ovat olleet myös osallistujien näkökulmasta kiinnostavia ja tarpeellisia”, Naakka arvioi.
Tiedote julkaistu alun perin Kaupan liiton verkkosivustolla Kauppa.fi