Digitaalisen kaupan opinnot kehittyvät ja kehittävät – tule kartuttamaan osaamistasi!
Digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden uusi lukuvuosi käynnistyy pian ensimmäisillä opintojaksoilla. Kokonaisuuteen saadaan kevätlukukaudeksi mukaan myös täysin uusi, digikaupan analytiikkaan pureutuva opintojakso. Kuluvana syksynä opintokokonaisuuden viestinnässä satsataan somevideoiden sarjaan, jossa vastuuopettajat kannustavat osallistumaan opintoihin.
Kaupan liitto käynnisti yhdessä LUT-yliopiston, Itä-Suomen yliopiston, Oulun yliopiston, Tampereen yliopiston ja Jyväskylän yliopiston kanssa Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuuden syksyllä 2021. Kokonaisuus on ollut käynnissä viimeiset kolme lukuvuotta ja jatkuu edelleen yliopistojen valikoimassa sekä niiden tutkinto-opiskelijoille että avoimen yliopiston kautta osaamistaan kehittäville. Hankkeen tukijoina toimivat mm. Helsingin Kauppiaitten Yhdistys r.y. ja Suomen liikemiesten Kauppaopiston Säätiö.
Opintokokonaisuus muodostuu seitsemästä kokonaan verkossa toteutettavasta opintojaksosta, joiden avulla opiskelijat pääsevät perehtymään digitaaliseen kauppaan kokonaisvaltaisesti hankinnasta ja logistiikasta asiakkaiden käyttäytymiseen, liiketoiminnan analytiikkaan, brändiin ja digitaaliseen markkinointiin. Opintojaksojen lisäksi kokonaisuuteen sisältyy yhteistyöyliopistojen tutkinto-opiskelijoille suunnattu digitaalisen kaupan harjoittelujakso yrityksessä.
Tänä lukuvuonna kokonaisuuteen lisätään uusi opintojakso, digikaupan analytiikkaan pureutuva Digital Platforms and Analytics, jonka järjestämisestä vastaa Oulun yliopisto. Ilmoittautuminen opintojaksolle avataan alkusyksystä.
Opiskelijoiden palautteet ovat olleet tärkeitä kokonaisuuden sisällöllisessä ja pedagogisessa kehittämisessä.
”Ensimmäisten vuosien kannustavat ja myönteiset palautteet ja opintojaksojen osallistujamäärät kertovat, että kokonaisuuteen on oltu tyytyväisiä, mutta myös kehitettävää löytyy aina”, kertoo opintokokonaisuuden koordinoinnista Kaupan liitossa vastaava koulutusasiantuntija Moona Naakka.
”Kokonaisuudessa on myös kiinnitetty erityishuomiota siihen, että opintojaksojen toteutuksissa on keskinäisiä eroavaisuuksia, sillä vaihtelu mahdollistaa yhä useamman opiskelijan toiveiden huomioimisen”, Naakka lisää.
Videosarjasta buustia opintokokonaisuuden markkinointiin
Kuluvana syksynä opintokokonaisuuden viestinnässä panostetaan sekä kokonaisuuden että yksittäisten -jaksojen suorittamiseen kannustavaan somevideoiden sarjaan. Videoilla opintojaksojen vastuuopettajat esittäytyvät, kertovat lyhyesti opettamastaan jaksosta ja kannustavat mukaan kurssille. Somevideoita julkaistaan erityisesti Kaupan liiton LinkedIn- ja Instagram-kanavilla.
Ensimmäinen somevideo on julkaistu tällä viikolla, ja sillä rohkaistaan ilmoittautumaan syyskuun alussa alkavalle, LUT-yliopiston järjestämälle Hankintatoimen ja toimittajasuhteiden johtaminen kaupan alalla (6 op) -opintojaksolle.
Opintokokonaisuus tutuksi – tule kuulolle!
Kaupan liitto ja yhteistyöyliopistot järjestävät 26.8. tunnin kestävän Teams-webinaarin, jossa kerrotaan digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden hyödyistä ja kehittämisestä sekä siitä, miten opintoihin pääsee mukaan
Ilmoittaudu webinaariin täällä: Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus tutuksi: Mistä on kyse ja miten pääsen mukaan? >
Ilmoittautuminen on nyt auki. Tutustu opintotarjontaan Koulutuskalenterissa >